archiv

Všechna čísla je možné volně prohlížet v na této webové stránce. Aktuální číslo v tištěné podobě možné získat u výpůjčního pultu Historického kabinetu nebo v Knihovně Jana Palacha na hlavní budově FF UK. Nabídka je limitovaná a platí pouze do rozebrání zásob. Veškerá tištěná čísla jsou k dispozici ve fondech Knihovny Jana Palacha, jež se nachází taktéž na hlavní budově FF UK, výběr nejnovějších čísel je pak k dostání na vybraných akcích Spolku studentů historie FF UK. Máte-li zájem o zaslání tištěného exempláře časopisu poštou, obraťte se na e-mail obscura@ffabula.cz a my vám velmi rádi vyhovíme. 

11. ročník (2025) - připravujeme

V současné době připravujeme vydání 11. ročníku našeho časopisu. Čtenářstvo se může opět těšit na řadu zajímavých a kvalitních textů v recenzovaných i nerecenzovaných rubrikách. Datum vydání bude ohlášeno na sociálních sítích časopisu. Pro více novinek doporučujeme sledovat náš Facebook a Instagram!

10. ročník (2024)

Vyšlo číslo jubilejního 10. ročníku u příležitosti 10 let od založení časopisu!

 

Obscura ke svým 10. narozeninám dostala řadu novinek, avšak největší z nich je jubilejní 10. číslo časopisu, jež bylo vyhlášeno jako netematické, otevřené všem textům a nápadům, jež autoři*ky mají přání prezentovat historické obci i zájemcům o obor z řad široké veřejnosti. Čtenář*ka se může těšit kupříkladu na pojednání o české státnosti ve 20. letech 15. století, na rozbor Čechova románu Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století z pohledu historika či na zamyšlení nad metodami výuky dějepisu na českých školách. V čísle nechybí ani exkluzivní rozhovor s prof. Paulem Josephsonem o dějinách vědy, reportáž o studiu historie na Sorbonně, recenze nového překladu knihy Úsvit všeho, ale i mnohé další texty…

9. ročník (2022)

Vydání 1. čísla 9. ročníku s tématem Dekolonizace dějin bylo zrušeno.

 

Debata v historických oborech vnímá v posledních letech čím dál více změny v nazírání na dějiny mimo hranice euroatlantického prostoru. Postkoloniální obrat mění pohled nejen na dějiny kolonialismu, ale také na historii v globálním měřítku. Nová perspektiva nesleduje historii výlučně z pozice kolonizátorů, ale naopak reflektuje pozice kolonizovaných a klade důraz na jejich význam. Dekolonizace jako proces změny myšlení týkající se našeho historického vědění v sobě nezahrnuje jen školní dějepis, ale rovněž výuku historie na českých univerzitách. Změna pohledu na světové kultury otevírá také otázku jejich prezentace v paměťových institucích. V rámci dekolonizační debaty vzniká poptávka po kritickém historickém bádání v dějinách bývalých kolonií, snaze a ochotě zbavit se evropocentrického pohledu na ně, otevření nových témat a novém zachycení mocenské role bývalých koloniálních mocností. České prostředí doposud stálo stranou diskuse koloniální a postkoloniální problematiky, která se nedotýká jenom států kolonie přímo vlastnící, ale též zemí z nich profitujících a spoluvytvářejících jejich obraz…

8. ročník (2021)

  1. číslo 8. ročníku s tématem 1921

Každý rok v lidských dějinách může být přelomový. Od počátku našeho letopočtu bychom našli jen málo let, během kterých nedošlo k nějaké významné události, ať regionálně nebo celosvětově. Ačkoliv historii rozhodně nelze redukovat pouze na přesné dny, roky a popis událostí, je s datováním pevně spjata. Některá data ale přitahují více pozornosti než jiná. 

7. ročník (2020)

  1. číslo 7. ročníku s tématem Od mytických monster po Hvězdné války: lidská fantazie napříč historií

 

Fantazie, neboli představa či imaginace jako produkt lidské mysli provází společnost od samého počátku věků. Lidské představy se díky vzrůstajícímu vědeckému poznání často mění, avšak vždy si lidé pomocí fantazie vysvětlovali jim neznámé, nevysvětlitelné a rovněž i děsivé jevy. Lidé si je ale nevytváří jen ze strachu, ale rovněž jako součást zábavy, jak to známe z doby současné. Mnohdy se právě tyto příběhy v podobě hrdinských a zakladatelských mýtů staly součástí kolektivních identit nebo státní ideologie. Fantazie tedy v lidských společenstvích zastávala a stále zastává roli nejen  stmelující, podpůrnou, ale zároveň i roli roli exkluzivní, tedy vylučovací.

  1. číslo 6. ročníku – přejít 
  1. číslo 4. ročníku s tématem Historik ve veřejném prostorupřejít 
  1. číslo 3. ročníku – přejít

1. číslo 2. ročníku – přejít 

2. číslo 2. ročníku – přejít 

1. číslo 1. ročníku – přejít

Přejít nahoru